The hobbit the desolation of smug - mina åsikter -

Okej tänkte skriva vad jag tyckte om den andra The Hobbit filmen (visa åsikter återspeglar också den första filmen). Bra och dåliga saker och sedan några jämnförelser med Sagan om ringen filmerna. 
 
Mycket text! Så om ni inte är intresserade av mina åsikter läs inte..
 
Eftersom jag inte läst boken (planerar att göra det då sista filmen kommit ut) kan jag inte påpeka konstiga saker som inte stämmer överrens med filmen osv. Men en sak som jag var besviken på var utseendet i filmen. Och då jämnför jag med Sagan om Ringen där jag alltid varit förälskad i det olika kamera vinklarna och hur färgerna ofta hade väldigt starka kontraster.
 
Filmen hade fina kontraster men i jämnförelse med Sagan om ringen var jag besviken som sagt dessutom då den här filmen skulle ha varit en av det dyraste filmerna som någonsin gjorts förväntade jag mig mer.
 
Bilder från google.
 
Mycket (för mycket) av sakerna var data gjorda vilket var väldigt tydligt vilket gav ett irriterande intryck. Till exempel när det smälte guldet över draken var det tydligt animerat.
 
Jag tror (?) alla orcher var animerande vilket jag finner onödigt. Jag  tycker att man kan göra "huvud orcherna" alltså dem som ofta hamnar i närbild osv med smink och proteser medan resten som mer är som uttfyllnad animerade vilket skulle gett ett mer naturligt intryck.
 
Bilder från google.
 
Sen vill jag också prata om Dvärgarnas utseende. Jag känner att dem var så olika varandra och det var lite irriterande. Vissa såg jätte "lustiga" ut, medan andra såg "normala" ut. Det känns som om det hade sett mer sammanhängande om dem hade mer liknande utseende. Jag förstår ju att alla inte skulle se likandana men att det borde vara vissa riktlinjer.
 
Jag kan ge exempel Alverna i filmerna har vissa riktlinjer. Ljusren hy, långt hår som antingen är rakt eller vågigt. Spetisga öron och små flåtor på olika ställen i håret. Allting dem gör ser mjukt och flytande ut.
 
Ett till exempel? Hobbitar är kortare än dvärgar. Har större fötter gentemot sin kropp. Oftast krullig eller lockigt hår och håriga fötter och händer. Det går aldrig med skor vart det än går. Och spetsiga öron.
 
Enkla riktlinjer som man kan jobba runt vilket det inte kändes som dvärgarna hade, ända likheten vissa hade var att det var korta och lite kraftigare, vilket som sagt gav ett förvirrat intryck.

Bilder från google.
 
Bortsett från detta (alltså mest utseende saker) älskade jag filmen! Den var spännande och jag älskade historian. Och kan inte vänta på nästa film. Även fast jag tog upp mycket saker jag tyckte var lite irriterande var det bara småsaker i mina ögon. Överlag var filmen asgrym och kan inte vänta på nästa och få se hur den slutar.

Jag älskade också det små sakerna som kopplades samman med Sagan om ringen (The hobbit sker innan Sagan om ringen) det är inget man måste förstå för att se filmen men det är en smålustig detalj.
 
MEN Sagan om Ringen är alltid nummer ett för mig!

KRAM skriver mer sen
 
© Ellinor Wikman


Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: